Hur man väljer en bank – En bank ska passa dina individuella behov, oavsett om du vill tjäna pengar på ditt sparande, hitta användbara budgetverktyg eller få tillgång till ett stort nätverk av uttagsautomater. Innan du bestämmer dig för att öppna en bank bör du ta de här stegen för att säkerställa att du gör ett smart val.
1. Identifiera din idealiska kontotyp
Banker erbjuder många olika typer av produkter och tjänster. Att försöka jämföra dem alla på en gång kan verka överväldigande. En bra början är att bestämma vilken typ av konton du vill öppna utifrån dina finansiella mål och prioriteringar.
Några vanliga konton är t.ex:
- Kontrollkonton
- Sparkonton
- Penningmarknadskonton
- Inlåningsbevis (CD)
Om du vill byta ut ditt checkkonto kanske du vill välja en större, traditionell bank som har flera olika typer av checkkonton att välja mellan. Eller så kanske du vill ha ett checkkonto med hög avkastning som de som ofta erbjuds av vissa kreditföreningar och nätbanker.
Om du är intresserad av att spara mer pengar kan du öppna ett sparkonto med hög avkastning. Onlinebanker betalar vanligtvis högre räntor än fysiska banker. Den genomsnittliga APY för sparkonton är 0,06 procent, men de bästa bankerna betalar upp till 0,6 procent. Onlinebanker är lika säkra som andra banker så länge de är FDIC-försäkrade och har vissa grundläggande säkerhetsskydd. Penningmarknadskonton – som liknar sparkonton men kan ha rätt att skriva checkar men tillåter ett begränsat antal månatliga transaktioner – är ett annat alternativ.
CD-skivor erbjuder ett annat sätt att tjäna ränta. Du låser in dina pengar under en viss tid (till exempel ett år) och får en garanterad avkastning. Du kan få tillgång till dina pengar innan CD-skivan löper ut, men då måste du sannolikt betala avgifter eller en straffavgift. Räntorna och villkoren som erbjuds varierar från en bank till en annan, så fundera över dina finansiella mål och om de erbjudna CD:erna passar dina behov.
Du kanske också vill ha en bank som erbjuder alternativ för betalkort och kreditkort samt låneprodukter som hypotekslån och privatlån.
När du gör din undersökning kan det hjälpa dig att begränsa listan om du vet vad du vill ha av en bank.
2. Leta efter banker som tar ut låga eller inga avgifter
Det finns ingen anledning att hålla sig till en bank som tar ut en massa avgifter när ett antal banker tar ut låga eller inga avgifter.
Onlinebanker är kända för sina låga avgifter. Eftersom de har få (eller inga) filialer har de lägre driftskostnader, så de tar vanligtvis inte ut lika många avgifter som fysiska banker. Det finns till och med uttagsautomater som erbjuder uttag utan avgift för vissa kortinnehavare i nätbanker.
Avgifter som du bör se upp för är bland annat månatliga underhållsavgifter, bankomatavgifter och avgifter för övertrassering. Den genomsnittliga avgiften för övertrassering är 33,47 dollar, enligt en undersökning av Bankrate. Även att välja ett övertrasseringsskydd (där banken täcker ett köp som du inte har råd med) kan bli dyrt. I en studie från 2017 av Consumer Financial Protection Bureau konstaterades att de som väljer övertrasseringsskydd betalar ungefär sju gånger mer i avgifter än de som inte gör det.
När du letar efter en ny bank, hitta en som har mildare övertrasseringspolicyer.
Och när du har hittat ditt perfekta konto, gör så här:
- Koppla ditt checkkonto till ett annat konto hos ditt finansinstitut så att banken, om pengarna på ditt checkkonto tar slut, tar pengar från det andra kontot för att täcka transaktionen. Du kan få betala en avgift för detta, men den är vanligtvis lägre än en övertrasseringsavgift.
- Registrera dig för varningar om lågt saldo på din banks eller kreditförenings webbplats. Dessa varningar, som du kanske kan få via din telefon, varnar dig när du riskerar att övertrassera ditt konto.
3. Överväg bekvämligheten med ett bankkontor
När det gäller bankärenden är en annan viktig faktor tillgängligheten.
De flesta konsumenter kommer att vilja ta hänsyn till hur bekvämt det är att ha en bankomat, hur bekvämt det är att ha en bankfilial och om det finns tillgång till online- och mobilbankverksamhet, säger Paul McAdam, senior director of banking services vid J.D. Power. Vilken egenskap som är viktigast varierar dock, särskilt beroende på generation. För yngre konsumenter är det mobiltjänsterna som övertrumfar bekvämligheten i filialerna. Motsatsen kan gälla för äldre bankkunder.
Ändå fortsätter filialerna att spela en roll i de flesta amerikaners liv. 78 procent säger att de har öppnat sitt senaste nya konto eller sin senaste produkt personligen på en filial, enligt J.D. Power. Deras uppgifter visar också att filialer på bekväma platser är den vanligaste orsaken till att en konsument valde sitt primära finansinstitut.
Vad kan man dra av detta? Även om du planerar att göra nästan allt online kan du vilja ha en bank med några fysiska filialer.
4. Hitta en bank som passar din livsstil
Den bank du väljer ska uppfylla dina behov. Om du är entreprenör vill du ha en bank som kan ge stöd när du bygger upp ett företag.
Om du försöker spara mer pengar ska du leta efter en bank som erbjuder funktioner som hjälper dig att nå dina mål.
Vissa banker låter dig till exempel öppna och namnge separata sparkonton. Du kan ha ett sparkonto för din nödfond, ett för en reskassa och ett annat för en presentfond.
Att överväga dina utgiftsvanor är också en bra idé när du bestämmer dig för var du ska ha din bank. Många banker har budgetverktyg inbyggda på sina webbplatser eller i sina appar som gör det enkelt att spåra dina utgifter och se vart dina pengar tar vägen.
5. Undersök digitala funktioner
De flesta banker erbjuder grundläggande tjänster via sin app och webbplats, som möjligheten att överföra pengar, betala räkningar, kontrollera saldon och göra mobila checkinsättningar. Men alla banker erbjuder inte avancerade digitala funktioner.
Vissa banker saknar funktioner som konsumenterna i allt högre grad efterfrågar, till exempel möjligheten att låsa ett betalkort (och förhindra att en främling använder det) eller hantera varningar från mobilbanken. I ett fåtal fall finns det nätbanker som inte erbjuder någon smartphone-app utan kräver att du loggar in via en mobil webbläsare.
Om du värdesätter en högteknologisk online- eller mobilupplevelse kan du läsa våra bankrecensioner och kontrollera med de banker du är intresserad av för att se om de kan erbjuda det du söker.
6. Förstå villkoren
Du bör inte öppna ett bankkonto utan att veta vad som står i det finstilta.
Om det finns månatliga serviceavgifter, fråga om du kan få dem efterskänkta. Om det finns avgifter för uttagsautomater utanför nätverket, ta reda på om banken erbjuder återbetalning.
Se till att dina besparingar är federalt försäkrade av National Credit Union Administration eller Federal Deposit Insurance Corp. (ifall din bank skulle stänga).
Slutligen, när du jämför produkter, se upp för kampanjerbjudanden som löper ut. Vissa banker kan erbjuda lockande teaserräntor som så småningom sjunker till en mycket lägre ränta.
7. Läs recensioner för de banker som du överväger.
Du vill inte bli medlem i en kreditförening eller kund hos en bank utan att veta exakt vad du ger dig in på. När du har nått den punkt där du jämför en handfull banker kan du överväga att granska vad experter har att säga om dem.
Ta reda på var din favoritbank kan stå när det gäller kundservice och om du är den typ av person som skulle ha störst nytta av vad de har att erbjuda. Sök dessutom efter kundomdömen på nätet.
Konsumenter tenderar att förbli kunder hos sina banker under lång tid. Det är bäst att noggrant väga dina alternativ innan du går med på att inleda en relation med en viss bank. Om du har svårt att bestämma dig för en bank kan du överväga om du kan hantera att hantera konton hos flera olika banker som tillsammans kan hjälpa dig att hålla koll på din ekonomi.
Bli först med att kommentera